don't worry about failure, worry about the chances. u will miss when you don't even try...no one can predict to what heights you can soar, even you will not know until you spread your wings...

Thursday, March 24, 2011

Pavlova...

PAVLOVA!!! Yay...1st time saya buatnya dan saya kira jadi walaupun tidak 100%. Ini kerana bukan senang nak buat makanan ini yang sangat mengada-ngada...saya menggodek telur putih jam 10 malam, pukul sampai pekat dan tak jatuh apabila dikaup balik...resipinya saya ambil dari Dr Rosfatihah, pakar geologi yang suka memasak dan satu lagi daripada blog Azli Razali, yang kemudian ada yang saya drop bahan2nya. Azli masukkan cuka, manakala saya masukkan cream of tartar. Azli masukkan tepung jagun dalam krimnya, tapi saya bantai whipping cream saja kerana Dr Ros kata dia buat cream saja dan tak masukkan apa-apa pun...
Lepas bakar selama 1 jam setengah pad suhu 120 C, dan dibiarkan sejuk selepas enam jam, saya bangun jam 5 pagi untuk menyediakan cream dan menabur buah...hmmm..perut tetiba berbunyi walaupun jam 5 pagi..cehhh...cacing..tahu jer saya nak makan benda sedap sekejap lagi..

Kalau makan sorang pun saya boleh tapi melampau le kan..baru semalan dietician saya warning, eat vege and no sweet things at all...ngee!
Oklah, saya akan buat lagi weekend ini, stok telur putih masih ada..dan saya akan buat sampai saya puas hati...bak kata Kak Jun apabila kita suka, kita akan ralit membuatnya dan mencuba sehingga berjaya...lain kalilah saya buat macaroon, saya nak test skil dengan pavlova dulu...sorry ya kak jun...hihi..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...