don't worry about failure, worry about the chances. u will miss when you don't even try...no one can predict to what heights you can soar, even you will not know until you spread your wings...

Tuesday, February 22, 2011

my bento box

Bento Box: perhatikan dua ketul sushi, omelet dan strawberry. (Ada carbo, protein and vitamin). Bento Box ini mempunyai penutup berwarna merah dan cantik. Bento box ini adalah tajaan Rubbermaid.
1st time i heard about bento box was 11 yrs back...masa tu my close friend, G, lives in Nagoya sebab accompany her husband further study di sana. Every time when she email me, she did tell about her kids bento box, food yang dia masak untuk anak2nya bawa bekal ke sekolah sebab di Nagoya tu banyak yang tak halal berbanding yang halal dan segala bagai makanan yang dia makan ketika di sana.
Begitupun, yang sentiasa menarik minat saya adalah bento boxlah sebab ketika dia pulang bercuti, dia menghadiahkan saya bento box yang sangat cantik dan pelbagai kegunaannya. Ada bento box untuk dangko (kuih daripada kacang merah), bento box untuk meal dan bento box untuk rokok juga ada disediakan di negara matahari terbit itu. Saya pun apa lagi terkagum-kagum sajalah sebab bento berkenaan sangat comel dan praktikal.
Saya kata praktikal kerana ada banyak ruang yang boleh diisi dengan pelbagai jenis makanan. Paling saya suka adalah bento untuk dangko kerana ia sangat cute. Cuba bayangkan sebuah kotak berukuram 6 x 6 dan ada 4 ruang yang diblok dengan cara yang sangat kemas. Yup..sebut saja perkataan kotak, pasti ia akan berjaya mencuri perhatian saya. Tapi itu adalah cerita bento di nagoya, cerita bento di sini pula, menyeronokkan juga kerana beberapa hari lalu saya berpeluang mengisi bento dengan resipi istimewa dan lebih mengujakan bento box itu adalah sumbangan Rubbermaid!
Dan ini adalah bento box saya yang saya bawa setiap hari ke office. O ya, strawberry adalah tajaan Fazlena Jafar, sunkist dan epal pula adalah tajaan sendiri.Sorry, lupa apa ke namanya resepi ini, ill check it out and saya akan letak resepi kemudian. Saya nikmatinya ketika menghadiri sesi Bento Box: Kids eat Right with Naturel anjuran Natuel dengan pengendalinya Rohani Jelani.
By the way, this is Indra Balaratnam (Penasihat Pemakanan) and she's so nice masa kelas berlangsung. Dia turut memberikan talk mengenai pengambilan makanan untuk kanak-kanak dan banyak perkara yang saya perolehi ketika menghadiri sesi Indra. Thanks Indra! Di sebelah kiri adalah Diyana, Miki's mummy...hehe.
Antara menu di Bayan Indah dan (thumbs up) semuanya enak serta sedap. Kalau sempat saya perincikan resepinya dalam entri akan datang.

5 comments:

zarin said...

shasha
i pun suka tengok bento box..comel kan!
btw, nanti i nk try choco donut tu..bakar guna temp berapa?

psst i dah taruk resepi kek lapis yg u mkn semalam..cuba lah buat..sure menjadinya :D

Shasha said...

zarin pls try..senang sangat..o ya acuannya tu ada jual kat bakery shop, senang x payah uli and buat lubang..kita tuang je adunan dalam acuan bila masak terus ada lubang kat tengah.arghh x perasan plak temp berapa..ok i nak try buat kak lapis tu weekend ni..

Diyanazman said...

wahhhh bangganya ada muka aku kat sini walaupun berkilat2 bak disapu minyak Naturel! hahahaha

shasha,upload la lagi gamba2 bento u buat! I like!

Shasha said...

diyana...muka kita semua berkilat2 ler masa tu..jangan risau..bukan u jer berkilat muka...i pun...hehe

Ruth said...

Hi Kak ShaSha :) Hari itu belum sempat bagi you my contact, lucky jumpa you kat sini! Suka blog you, will visit more often!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...