don't worry about failure, worry about the chances. u will miss when you don't even try...no one can predict to what heights you can soar, even you will not know until you spread your wings...

Thursday, December 13, 2007

Ubat/ Prof Dr/ Aliza

Jumaat, penghulu segala hari dan semoga Allah mengampunkan dosa saya...
MASIH lagi cerita di hospital. Petang semalam saya melepak di HUKM sehingga jam 10.30 malam sementara menunggu KA saya datang jemput. Dalam pada itu jenuhlah saya memujuk hati supaya sabar dan sabar menunggu KA selain berdoa supaya penyakit dan sakit saya akan hilang dan saya akan sihat selama-lamanya.
Sebelum itu, ketika bertemu Prof Dr Z, saya berkira-kira apakah jawapan yang akan saya berikan sekiranya dia memarahi saya kerana sudah dua kali gagal hadir pada temujanji terdahulu. Bagaimanapun perkara itu tidak berlaku kerana Prof Dr Z ini adalah seorang yang sangat lemah lembut, ikhlas (saya yakin ini) dalam mendukung etika kedoktoran dan bersih wajahnya. Memang, saya jadi penasaran setiap kali ada temujanji dengan beliau.
Bukan, bukan saya gila bayang tetapi dek kejernihan wajahnya itu, saya rasa sakit beransur hilang ketika berhadapan dengan beliau dan selepas keluar dari biliknya, sakit itu datang kembali. Apakah magis yang ada padanya?
Sungguh saya tidak tahu. Apa yang saya tahu ialah saya akan terus berurusan dengan dia sekiranya saya perlu ke klinik berkenaan. Bukankah pesakit perlu ubat dan tidak kiralah ubat itu dalam bentuk apa, asalkan sakit hilang. Bukan begitu?
Bagaimanapun, dalam jenuh memikirkan ubat berjenama Prof Dr Z bersilih ganti dengan KA saya yang belum tiba-tiba juga walaupun dah nak masuk jam 11 malam, saya berasa sangat bersyukur kerana saya tidak perlu melalui apa yang rakan baik saya lalu pada jam 7.30 malam sebelumnya. Rakan saya, Aliza, sedang bertarung dengan nasib di dalam dewan bedah PPUM kerana terpaksa membuang sebelah payudaranya akibat kanser payudara. Saya berharap Aliza memiliki semangat seteguh karang, sebanyak buih di lautan dan seluas belantara di dunia. Semoga Aliza akan pulih seperti sediakala.

2 comments:

hafizahiszahanid said...

ya syukur macam lagu Raihan tu.
kalau ingat kita susah ada orang lagi susah, kalau ingat kita payah ada orang lagi payah.

Shasha said...

btollllll....hik!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...