don't worry about failure, worry about the chances. u will miss when you don't even try...no one can predict to what heights you can soar, even you will not know until you spread your wings...

Wednesday, January 30, 2008

Santau...

Santau...
Saya tidak begitu berpengalaman dengan penyakit jenis ini, setakat mendengar cerita daripada orang yang terkena santau ini adalah. Pada 1993 dulu, ketika saya di IPTA, ada seorang senior yang terkena santau. Pada mulanya dia kerap mengalami demam dan batuk tetapi apabila ke klinik, Dr mengatakan itu adalah simpton biasa. Apabila keadaan itu berterusan dan dia mula notice dengan perubahan yang berlaku pada badannya, dia mengesyaki terkena penyakit yang tidak boleh diubati oleh doktor tetapi mesti bertemu orang yang tahu mengendalikannya.
Setiap kali bulan mengambang penuh (15 hb mengikut kalendar Islam), badannya akan berasa seram sejuk dan tulang selangkanya akan membengkak sehingga nampak nyata. Yang peliknya, tulang selangka itu tidak akan membengkak serentak tetapi bergilir-gilir kiri dan kanan. Keliling matanya juga akan lebam selain bahagian sendi dan pelipatan akan bertukar warna kebiru-biruan.
Pada waktu senja pula dalam dua kali sebulan, dia merasakan pintu biliknya bergegar dan nampak makhluk seakan pocong mundar mandir di dalam bilik tetapi sebab dia dah mengetahui situasi sebenarnya, keadaan itu tidak menakutkannya tetapi saya pula yang gerun apabila berkunjung ke rumahnya.
Lebih kurang dua kali juga saya menemankan dia mendapatkan rawatan di Darusshifa dengan anak buah Ustaz Harun Din. Memang saya melihat sendiri serbuk kaca yang keluar dari badannya dan bahagian dadanya akan kelihatan bintik-bintik merah (darah) yang keluar akibat kaedah rawatan membuang kaca itu.
Saya kehilangan perkataan untuk menggambarkan sengsara yang dia alami. Badan kurus dan muka cengkung tetapi dia kuat semangat untuk berubat dan yakin akan sembuh. Alhamdulillah kini dia bebas sepenuhnya dan sudah berkahwin tetapi anak sulungnya hanya sempat melihat dunia sekejap sahaja kerana dikatakan terkena saki-baki racun santau yang masih ada dalam badannya ketika dia mengandungkan anak itu.
Dan kini sekali lagi saya berhadapan spesies sakit yang sama. Brother in Law (BIL) saya terlantar di rumah saya because of the same simpton and yesterday it was confirm by ustaz from Beranang (which i heard that ustaz tu power dalam bab santau ni). He said, my BIL supposed to saw him lama dulu coz the poison of santau started to spread to all area in his body, cuma belum masuk ke main organ saja. I'm so shock because this coming March ni dia nak engage and we all pun kelam kabut buat preparation for his event and at the same time kena rush juga untuk pulihkan dia.
In this situation, I let his family handle him regarding of medication term while I'll manage to settle his hantaran ...
Terkini, my KA bitau saya petang semalam ada banyak darah keluar dari hidung adik dia...Nauzubillah...

1 comment:

Unknown said...

assalamualaikum. do you still have the contact number of the ustaz in beranang?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...