don't worry about failure, worry about the chances. u will miss when you don't even try...no one can predict to what heights you can soar, even you will not know until you spread your wings...

Wednesday, June 2, 2010

rama-rama dia...

Hai..lama x dating kat sini..saya tau blog saya dah agak bersawang..hihi...nampak tak labah-labah kecil dah mula ada kat sini..hokeh...tak kisah lah...ingat tak ketika kecil dulu anda suka tengok haiwan apa? Saya suka rama-rama, butterfly gitu..bila dewasa...saya jumpa rama-rama pada botol perfume Annick Goutal..tapi ampun lah..saya x berapa gemar bau perfume Annick Goutal kecuali kalau dapat f.o.c, saya akan guna...kedekut kan?? Bukan...cuma tak serasi baunya dengan hidung saya...

Okeh..hari tu saya sempat singgah di Kuala Woh Hot Spring ketika dalam rangka bekerja. Walapun x berendam dalam air panas tu, saya merasa juga hangat air sungai tu masa berdiri tercegat sekejap sambil benam kaki dalam pasir..hoho...memang ada current kat kaki...kalau letak telur musti jadi telur masak separuh...

Dalam dok tercegat, saya nampak ada seorang budak lelaki sibuk dok tangkap rama-rama dengan galah panjang. Dia kalau tak silap saya adalah budak lelaki orang asli yang tinggal berdekatan.

"Dah berapa ekor dapat?"

"Dua..."

"Nak jual pada sapa?"

"Tokei.."

"Berapa harga sekor?"

"20 sen...kalau sayap koyak atau patah, tokei tak mahu..."

"Ya ke..selalu satu hari dapat berapa ekor?"

"Tak tentu.."

Walaupun dia bersembang dengan saya, tangannya sibuk mengeluarkan seekor rama-rama spesies white rajah dan sayapnya sedikit koyak. Saya nampak wajahnya ada secalit muram dan terus melepaskan rama-rama yang patah sayap itu...

...tiba-tiba saya teringat kalau di KL, nak masuk tandas kena bayar 30 sen atau 50 sen...saya tidak tahu sama ada nilai berkenaan murah bagi kita dan sangat berharga kepada budak lelaki itu..inilah hidup yang kita terpaksa alaminya dalam dunia penuh peraturan buatan sendiri ini...gitu ke?

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...