don't worry about failure, worry about the chances. u will miss when you don't even try...no one can predict to what heights you can soar, even you will not know until you spread your wings...

Monday, April 26, 2010

Kenangan...

Zain duduk di sofa empuk di ruang legar apartment oakwood itu semenetara menunggu Ben dan David muncul.dari jauh dia sudah nampak kelibat Yumie Moon dan Alice yang kedua-duanya sangat cantik.

Yumie gadis campuran, berdarah Korea dan Jepun, dari rumpun yang sama tapi menghabiskan masa remaja di Boston kerana mengikut keluarga berpindah ke sana. Namun naluri Yumie begitu menebal dengan resam Korea. Walaupun penampilan Yumie sangat Bostonian, percikan Korea masih ada pada gadis itu dan Alice pula seperti kebanyakan gadis Korea lain, sangat fashionable dan pemalu.

Begitupun wajah Yumie yang cantik dan raut Alice yang lembut tidak dapat mengubat rindu dan walang di hatinya terhadap Kuala Lumpur. Dan saat itu dia merasakan Kuala Lumpur juga menunggu kepulangannya lebih-lebih lagi sekeping hati yang ditinggalkan terlantara di wad hospital. Sekeping hati yang ditinggalkan bersama satu termos teh dan sebekas sandwich tuna serta roti planta. Ntah dimakan ntah tidak menu ringkas tetapi disediakan dengan penuh rindu dendam itu. Hakikatnya, ada cinta sendu dalam setiap kepingan roti yang disediakan, ada curahan sayang dalam setiap bancuhan teh yang dibuat.

Zain menyandarkan belakang ke sofa empuk itu. Menerawang lagi..lagi dan lagi. Menerawang jauh ke bilik berbau ubat dengan kipas berputar malas. Petang ketika dia tiba, nurse baru saja menukar kantung air di katil itu. Sekujur badan tidur lena tapi ada kerut nyeri sesekali terkesan pada wajah itu. Kerusi berwarna hitam ditarik perlahan, amat perlahan supaya tiada sebarang bunyi yang boleh mengejutkan badan yang lena itu.
Perlahan-lahan Zain duduk di birai katil dan membetulkan selimut putih. Ditarik lagi hingga menutupi sebelah lengan bogel tanpa ada kain yang menutup. Tentunya sejuk kerana dia nampak kuku di bahagian hujung jari kebiru-biruan.

Direnungnya wajah itu. Memang lena tetapi kesan kesakitan nyata berbekas kerana anak matanya seakan tidak lena lantaran kerap bergerak seakan menerawang juga walaupun jasad nampak nyenyak.
Rambut hitam sekana coklat pekat itu berjurai pada bahagian dahi. Tuan empunya diri kaku saja sedang kantung air dan darah menitik malas dari tiang pergantungan. Memang titisannya amat lambat seakan malu untuk menyatukan diri dengan sekujud jasad itu.
Kau sudah kehilangan banyak darah, berehatlah dengan aman. Kembalikan kekuatannya yang sudah hilang bersama banyak darah yang tumpah dua tiga hari ini. Dilihat lagi, ada desus halus dari hidung jasad yang kelihatan lena dalam pembaringan yang nyaman.
Beg yang berisi sandwich tuna dan roti planta sudah diletakkan di tepi almari. Zain ingin bercakap dengan doktor, ingin bertanya kenapa berlaku kes sebegitu kepada penuntutnya itu. Rasa belas membuak-buak untuk mengetahui apa yang dialami Yaya. Meskipun tiada sebarang pertalian darah, darahnya sudah mengalir dalam badan Yaya. Kes kecemasan tergesa-gesa begitu menyebabkan dia menyuakan diri kepada doktor untuk memberikan sedikit darahnya untuk dimasukkan ke dalam badan Yaya.

Zain ingat lagi, doktor memberitahu Yaya mempunyai ketidakseimbangan hormon, ada PCOS dan endometriosis pada bahagian rahim dan pendarahan berlaku dengan teruk kerana ada salur darah bocor. Justeru, Yaya mengalami pendarahan seperti haid tetapi sebenarnya apa yang keluar itu adalah bersih.
Kesiannya Yaya, membazir darah! Dan dia sebenarnya tidaklah begitu mengetahui mengenai apa yang Yaya hidapi tapi dia sudah berjanji dengan dirinya untuk membuat carian di laman web bagi memahamkan diri dengan situasi Yaya.
Sejurus perbualan dengan doktor selesai, dia nampak Yaya mula bergerak dan dalam kepayahan itu Yaya bangun untuk ke bilik air. Alangkah hibanya hati meluhat gadis itu bergerak perlahan untuk bangun dengan drip bercacak di bahagian atas tangan. Ingin dipangku dan dipapah, tetapi tidak mungkin tuan empunya badan membenarlan dirinya disentuh apatah lagi dipangku atau didukung...
"Zain! Zain! Morning.."
"Hi Yumie...o sorry dear..day reaming!"
"Something or someone that u really miss?" Ada senyum nakal di hujung bibir nipis Yumie..
"Nope..im just thinking about Kuala Lumpur..."
"Owh..two days to go and u can go back to your hometown. Come, have some breakfast and we will have a long journey after this. Alice, Ben and David waiting for us. I'll prepare a bibimbab for you today."
Jauh di dalam hati. Zain berkata...aku merindui sekujur dan seraut wajah itu. Wajah mulus yang tulus dan hati batu yang sentiasa menyatu dalam diri ini...andainya kau tahu...
Angis sejuk musim dingin di Seoul bertiup nyaman menyapa hati Zain yang mula hangat walaupun dingin melata-lata di kota itu..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...