don't worry about failure, worry about the chances. u will miss when you don't even try...no one can predict to what heights you can soar, even you will not know until you spread your wings...

Tuesday, June 24, 2008

Book Review: Menanti Kasih

Pengarang: Norzailina Nordin dan novel Menanti Kasih

Salam, saya baru saja usai membawa novel Menanti Kasih (MK) karya Norzailina Nordin. My instant opinion about MK is, u should read it..very romantic and really make our life beautifull, specially to those who like romance fiction. But...in the other hands...there's my sincere thought about MK..
So many coincidently in MK...saya bukanlah pakar dalam mengkritik novel tetapi terasa hendak juga menyuarakan pandangan saya yang boleh saja dianggap dangkal atau bernas oleh sesiapa yang menjenguk ke sini.
MK sebuah karya popular yang menarik perhatian sebenarnya tetapi saya mengatakan terlalu banyak coincidently kerana ada unsur 'deus ex machina' di dalamnya. Deus ex machina membawa pengertian kebetulan yang sangat kebetulan dan diluar jangkaan. Maaf kalau saya tersilap. Pengkaji sastera pasti tahu apa yang saya maksudkan.
Farhana bersahabat baik dengan Kamel tetapi perhubungan mereka tiada berkesudahan kerana masing-masing tidak pernah menyuarakan rasa hati dengan tepat dan jitu. Saya melihat pengarang berjaya meleretkan cerita tetapi pada masa sama mampu menarik khalayak supaya lebih memberi daya tumpu terhadap kisah cinta muda mudi yang tidak mustahil berlaku dalam dunia moden hari ini. Pastinya seimbas lalu khalayak akan membuat tanggapan Farhana akan bersatu dengan Kamel tetapi sebaliknya.
Saya tidak menolak wujud jalan cerita seperti yang dialami Farhana dan Signor Gio. Bercakap mengenai Gio, saya membayangkan lelaki Itali ini seperti Edward Norton/Andy Garcia/David Copperfield (waa banyaknya pilihan..haha) yang berambut hitam dan berhidung mancung w/pun pengarang tidak memperincikan wajah Gio dengan terperinci manakala Farhana pula saya berikan kepada Rita Rudaini. Wanita timur dan lelaki Eropah...hmm...amat menyeronokkan.
Kebetulan yang saya maksudkan itu ialah pertemuan Farhana dengan Gio/ Gio yang mencari cinta/ Gio yang kebetulan sentiasa be there kepada Farhana dan Gio yang sanggup berbuat apa saja untuk Farhana. Sekali fikir memang illogical tetapi seperti yang saya katakan terdahulu, deus ex machina menjadikan sesuatu itu logik dan it can happen in every where and every circumstances. So, sebagai khalayak, saya menerima situasi itu walaupun kadangkala deus ex machina boleh menjejaskan jalan cerita.
Dari segi latar, saya yakin pengarang mengetahui banyak mengenai Itali. Sama ada pengarang pernah menjejakkan kaki ke kota cinta penuh romantis itu atau mendapat maklumat melalui gerbang internet, ia bukan persoalan kerana semuanya yang dinyatakan itu adalah wujud.
Kalau pengarang mendapat info melalui internet, saya salute usaha beliau!
Dan apa yang paling mengagumkan saya ialah idea pengarang mengadun cinta dan elemen mafia dalam satu kisah romantis. Membaca MK membuatkan saya terfikir adakah penamatnya di luar dugaan atau sebalik tetapi saya yakin pengarang pasti menggunakan happy ending...
Selebihnya ada banyak elemen menggetarkan dalam MK dan saya cadangkan anda membacanya sendiri....

3 comments:

hafizahiszahanid said...

emmm.. boleh pinjam? hehehehehehe

Shasha said...

boleh...nanti kita cari kat rumah...tak ingat dah letak mana...

dariana said...

salam hari minggu.
tercampak menjengah blog ante...semoga dirahmati Allah.
mai ziarah blog ana.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...