don't worry about failure, worry about the chances. u will miss when you don't even try...no one can predict to what heights you can soar, even you will not know until you spread your wings...

Sunday, November 18, 2007

Manikam Kalbu...

Assalamualaikum...saya mula bercuti hari ini tetapi terpaksa juga menjenguk persekitaran kerja kerana ada sesuatu yang belum selesai antara saya dan majikan. Tak dapat tidak, saya harus akur. Jadi, sambil menunggu masa bertemu majikan, saya menghadap sebuah buku karya Faisal Tehrani berjudul Manikam Kalbu (saya pinjam judul bukunya untuk entry saya kali ini). Kenapa? Kerana saya suka dengan buku ini.
Pertamanya, saya teringat kepada pepatah Inggeris Don't Judge A Book by It's Cover. Benar, meskipun covernya seperti siri kartun, seekor kucing gemuk berwarna biru nila di hadapan mesin jahit tapi isinya sangat berinformasi bagi saya yang gemar menjahit. Entah kenapa saya teruja sungguh dengan kulit luar buku Faizal kali ini. Sebelum ini saya membeli buku beliau hanya kerana saya ingin menyimpan dan baca bila ada kelapangan namun Manikam Kalbu benar-benar menikam kalbu saya...bukan memuji kosong tapi saya sebolehnya tidak mahu ketinggalan setiap satu perkataan pun dalam MK ini kerana saya kagum dengan buah fikiran si pengarang menukil idea sebegini baik dan lain daripada yang lain.
MK hanyalah kisah asal usul baju kurung sebenarnya tapi saya berasa seperti memasuki kutub khanah yang kaya dengan ilmu busana dan fabrik Melayu. Jadi rasanya saya tidak sia-sia membeli buku ini dan saya akan hadiahkan buku ini kepada seorang sahabat yang sentiasa manis di hati saya, Jentayu, usai membacanya kelak.
Ok, berbalik kepada percutian saya pula...cadangnya nak balik menjenguk Ma saya yang semakin uzur di negeri Cik Siti Wan Kembang tapi lantaran urusan yang belum selesai, saya tangguhkan perjalanan saya dan KA saya kepada esok selepas Subuh. InsyaAllah.
O ya, jika berkesempatan saya akan tempelkan wajah MK kemudian...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...