don't worry about failure, worry about the chances. u will miss when you don't even try...no one can predict to what heights you can soar, even you will not know until you spread your wings...
Showing posts with label makan. Show all posts
Showing posts with label makan. Show all posts
Sunday, April 24, 2011
Fullhouse
Tuesday, March 1, 2011
Resipi sharp and short...hahaha!
I have to be creative..terpaksa...when the figure turn to 40..semua nak kena alert and concern eventhough i don't hv any cronic simpton..just BP yang often turun naik...tak dapat tidak, kena check every week to make sure it not higher and higher or else ill collapse!
And hv to cut so many things, carbo, fat etc..cuma yg boleh ambil lebih adalah green vege and cereal, protin and the rest tu berpada-pada.
So since 2 yrs back, saya control segala yg dimasak kalau di rumah tapi kalau kat luar..hmm bantai je lah.
Last week, Kak Norzakiyah (guess how old is she? Personally I can't believe that she's just celebrate her 52 befday) came to my house and she's along from Brunei. Saya x pasti nak masak apa sebab she's really concern abt food and so do I. Nak kata saya malas pun ya juga sebab kalau masak saya mesti nak simple and cepat..sentiasa tempted terhadap makanan walaupun cucur bawang oat, saya buat dan saya makan, dan kenyang..itu sudah dikira sedap dan ok pada saya walaupun pada lidah anda ia mungkin tawar atau poyo jer rasanya...
Dalam dok kecoh dengan dapur bocor (saya baru pindah and heavy raining buatkan atap rumah sedikit bocor) i just 'throw away' my idea to prepare a simple meal for my dinner with Kak Nor.
Capsicum sumbat...sepatutnya saya bake until their skin is black and berkedut tapi sebab nak cepat dan saya lebih suka menikmati pedas capsicum dengan rasa mencekik perut, pembakarannya tidak sempurna. While Kak Nor told me im suppose to wrap the capsicum dengan foil supaya hawa panas yang terkumpul akan membakar kulit lada benggala itu..tak sempat dah sebab saya nak cepat makan. Makan lagi!Saya ada banyak resipi bodoh sombong yang sihat kerana bahan2nya adalah menyihatkan...kita share ya..later!
Saturday, February 26, 2011
Tart tuna...
Thursday, February 24, 2011
sushi oishiii!
Beberapa hari lalu Izzah Nazura ada bertanya bagaimana nak buat sushi dan saya teringat-ingat pertanyaannya itu yang dicadangkan oleh sahabat supaya google saja. Manakala saya pula mencadangkan beliau beli saja beras untuk sushi di kedai grocery yang ada jual produk Jepun. Kalau di KL saya tahulah di mana untuk mencarinya, tetapi Izzah di Ireland dan saya tak pasti adakah beliau berjaya menyediakan sushinya.
Tuesday, February 22, 2011
my bento box
1st time i heard about bento box was 11 yrs back...masa tu my close friend, G, lives in Nagoya sebab accompany her husband further study di sana. Every time when she email me, she did tell about her kids bento box, food yang dia masak untuk anak2nya bawa bekal ke sekolah sebab di Nagoya tu banyak yang tak halal berbanding yang halal dan segala bagai makanan yang dia makan ketika di sana.
Begitupun, yang sentiasa menarik minat saya adalah bento boxlah sebab ketika dia pulang bercuti, dia menghadiahkan saya bento box yang sangat cantik dan pelbagai kegunaannya. Ada bento box untuk dangko (kuih daripada kacang merah), bento box untuk meal dan bento box untuk rokok juga ada disediakan di negara matahari terbit itu. Saya pun apa lagi terkagum-kagum sajalah sebab bento berkenaan sangat comel dan praktikal.
Saya kata praktikal kerana ada banyak ruang yang boleh diisi dengan pelbagai jenis makanan. Paling saya suka adalah bento untuk dangko kerana ia sangat cute. Cuba bayangkan sebuah kotak berukuram 6 x 6 dan ada 4 ruang yang diblok dengan cara yang sangat kemas. Yup..sebut saja perkataan kotak, pasti ia akan berjaya mencuri perhatian saya. Tapi itu adalah cerita bento di nagoya, cerita bento di sini pula, menyeronokkan juga kerana beberapa hari lalu saya berpeluang mengisi bento dengan resipi istimewa dan lebih mengujakan bento box itu adalah sumbangan Rubbermaid!
Thursday, February 10, 2011
Midnite caller sandwich...
Wednesday, February 9, 2011
Dinner dash!
Tell you what, sometimes i love to eat but hate to cook when tired. And now starving and hungry after did my diet plan on my own theory...hehe..sigh!
Suddenly, a piece of frozen salmon looks very delicious eventhough its still frozen..without delay, i put a salmon in a non stick frying pan (dah cuci tau!!), plus oregano, rosemary and thymes and a drop of blackpepper sauce + a slice of garlick!
Then fire is on but it still liquid..i want it to be thick and yummylicious..guess what? 3 spoons of plain yogurt and there you are....i call it resipi malas! But really...boleh tahan rasanya!
Thursday, August 26, 2010
Buka puasa @ Eastin
Lamb roast..its like a poison for me but i still wanna try...lamb is always a lamb...cicah air asam...
Siput sedut...dulu2 saya saya tak pandai nak makan siput spesies ini kerana siput di negeri kelahiran saya berbentuk bulat. Kalau saya sedut yang ini, dengan penutup siput sekali masuk tekak..tapi punyalah nak makan...its yummy. And i never cook these recipe..kalau nak makan, saya beli kat kedai yang dah masak...ampunlah sangat, saya tak pandai masak siput ini, masak masakan lain boleh..sigh!
Guess what curry is this? Salmon fish head curry...was prepared by Exec Chef Jean Mac Veron from Swez Brasserie, Eastin Hotel. 1st time saya makan kari kepala ikan salmon and guess what, rasanya sedap sangat...masamnya cukup, begitu juga dengan lemaknya...(i gave ****)
Durian sentiasa tidak mengecewakan sesiapa saja termasuklah saya, tetapi saya tidak boleh makan raw durian unless dah dimasak menjadi bubur atau pengat. Yang ini, puding durian...yummy!
Hmm...saya hanya mencuba dua sahaja, mango and pitaya (2nd from R). Sedap!
Kek ini dipenuhi kacang..really not me! But the 2 strawberries..YES!
Subscribe to:
Posts (Atom)